lördag 5 december 2009

En fredagkväll på tu man hand

Bättre sent än aldrig.......
Förra julen fick Marcus och jag ett presentkort på restaurang Tratteria Romana i Gamla stan. Plockade bland våra presentkort härom veckan och hittade det igen.
Kan ju vara dags att utnyttja det innan det går ut. Vi skulle ha gått förra fredagen men hade ingen barnvakt samt att jag låg däckad i förkylning. Därför blev det då igår i stället.
Farmor hämtade barnen på skolan och tog hem dom till sig. Marcus och jag parkerade bilen i Danderyd och tog sen tunnelbanan till Gamla stan. Åka tunnelbana..... När gjorde jag det senast???
På restaurangen blev vi väl mottagna. (Marcus och jag var där för lite mer än 8 år sedan när Marcus bjöd ut mig på en hemlig date.)
Marcus valde en tre rätters-meny bestående av: tomat och mozarellasallad, kalventrecote med risotto samt tiramisu. Eftersom jag inte orkar äta någon större mängd mat så tog jag bara lammracks till varmrätt.
Jag fick smaka på förräten och mozarellan var helt fantastisk. Mums, buffelmozarella! Det måste jag köpa någon gång.
Min varmrätt var sådär. Godare lamm har jag faktiskt ätit. Tiramisun som vi delade på var oxå väldigt smaskig.
När vi ätit klart så gick vi en sväng i Gamla stan. Vi ska ta med barnen dit och jag får väl berätta lite histora för dom.
Sen vandrade vi Drottninggatan bort tills vi kom till Sergels torg. Jaha, ska vi åka hem nu? frågade jag Marcus. Jaaa, tyckte väl han. Så vi tog tunnelbanan och när vi satt där så tittade Marcus på klockan.
-"Klockan är ju bara halv nio. Vi hade ju kunnat gå på bio", säger han. Vi tittar som två fån på varandra. Vi är tydligen inte vana att vara utan våra barn, så vi glömde bort det där med att vi pratat om bio oxå.
Vi åkte hem och våldgästade våra grannar i stället. Drack lite glögg och hade trevligt.
Nu går det väl ett år tills vi kommer iväg själva igen......

Inga kommentarer: