torsdag 1 januari 2009

Nyårsafton

Sista dagen på året. Vilket år det har varit........... Jag tycker mest att det varit ett väldigt jobbigt år. Ett sorgligt år!
Det har funnits många ljusglimtar också. Bland annat resorna som vi gjort under året. Två stycken som gick utomlands. Härligt. Vi träffade människor som vi lärt känna bättre och börjat umgås med.

Jag har nu två skolbarn. Eide tyckte det var jobbigt i början och ville hellre vara på dagis men nu är han en riktig skolkille. Saga som bytt skola för att börja i fyran med ny fröken. Det har gått över förväntningarna. Dom avslutade terminen med ett fantastiskt julspel.

Jag har vänner som jag älskar så mycket och finns där när jag behöver det. Jag är lyckligt lottad som har så många vänner.

Nyårsafton startade med en sovmorgon. Jag förstår inte att jag kan sova så länge. Jag och Saga åkte till blomsteraffären som jag gillar så mycket.

Vi köpte blommor. En till värdinnan för kvällen och två enstaka rosor till gravarna som vi skulle till. Vi åkte upp till kyrkogårdarna och tände ljus och la blommorna på plats.

När vi kom hem tog vi med Marcus och Eide ner till sjön. Det var en några som åkte skridskor på sjön. Vi träffade grannarna där. Isen är tjock men helt genomskinlig. Så det var häftigt att gå en bit ut på isen. Jag vill kunna åka skridskor.

Träffade en kvinna som bor i området och har barn som inte heller får skolskjuts. Vi pratade om det ett tag och det var kul att träffa en ny "granne".

Vi gick hem och gjorde oss i ordning för kvällen. Åkte upp till familjen L och vi var sist som vanligt. Marcus blir irriterad och tycker att det är mitt fel. Jag tycker inte det eftersom han gärna kan plocka ihop sakerna som vi ska ta med oss. Alla var där utom mamma som jag skulle hämta senare.
Hämtade mamma och vi åt middag straxt efter. S & J hade fixat förrätt, sparrissoppa. Fantastiskt god!





Till varmrätt blev det smördegsinbakad fläskfilé, klyftpotatis och rödvinssås. Det hade M & J ordnat.


Desserten hade jag ordnat och det blev pannacotta med hallon, dekorerat med citronmellis och florsocker. Jag har letat portionsformar i några dagar nu men har inte hittat. Så kom jag på att jag kanske kunde låna från jobbet och det gick bra.

Efter middagen spelade några av oss Sverige-spelet som vi fått i julklapp. Vem vann igen?? Mor och dotter Thunholm, då pratar vi mor den äldre och dotter mittemellan. Bra samspel.

Dom andra spelade Rockband (tror jag det heter). J är duktig på trummorna.
Hux flux var det midnatt och ut och sköt raketer och drack champagne. Jag var glad att mamma orkade att vara kvar tills tolvslaget. Jag körde hem henne straxt efter.



Jag kom tillbaka och då hade Eide somnat på soffan och Saga tycket att vi absolut skulle åka hem. Jag ville stanna ett tag till. Saga och jag sjöng singstar Abba ett tag.





Vid två-tiden så bar Marcus ner Eide till bilen och vi for hem. En mycket trevlig kväll!

Inga kommentarer: