tisdag 3 februari 2009

En tur på stan med mor



Måndag igen..........

Mamma har velat åka in till stan för att få några föremål värderade. Därför gjorde vi en liten utflykt till stora staden.

Snurrade något varv innan vi fick tag på en parkeringsplats och sen gick vi till Bukowskis. Där har dom gratis värdering av föremål. Trevlig, tycker jag.
Mamma hade med sig en liten kista, som har varit min mormors mormors reseapotek, och tre mindre tavlor som hon inte vet något om förrutom att dom hände i hennes barndomshem.

Det kom en tjej och tittad på kistan. I utsmyckningen så står det anno 1890 men hon trodde att den var äldre. Troligtvis från 1800-talets första hälft. Inte mycket i värde och det var bra för mamma vill ha kvar kistan.




Tavlorna så kom det en kille som skulle titta på och när han kom in så satt jag vänd mot mamma. Han sa hej, jag heter Anders. Oj den rösten kände jag igen. Vände mig om och tog i hand så var det han som brukar vara på TV4s Antikdeckarna. Vilket löjligt namn förresten, Antikdeckarna.


Han tittade på tavlorna och sa att dom var nog från 1700-talets senare hälft. Värdet var i stort sett ingenting. Ja då visste vi det iaf.

Vi uträttade ärende åt mamma sen åt vi lunch på stan. Jag åt en jättegod lasagne men det tog tvärstopp och då måste jag stå ett tag för det gör ont i magen.

Sen åkte vi hemåt med ett stopp på Plantagen. J håller på att instalera sig i mammas lokal, det kommer bli jättebra tror jag. Jag tror starkt på henne. J fixade mammas naglar och jag satt med ett tag tills det var dags att hämta barnen.

Inga kommentarer: