tisdag 21 juli 2009

En dag på Österlen

Natten var ingen höjdare. Vaknade många gånger och det var varmt. Inte heller van att bo i en city, där det låter om nätterna. Så kl 07 var jag uppe.

Efter frukost var det dags att åter sätta sig i bilen. Den här gången fick jag äntligen köra mot Österlen. Vi hade fint väder längs vägen men när vi kom fram till Simrishamn så hängde regnet i luften.
Längs den här gatan har jag gått många gånger med min mormor när vi var in och handlade. På bageriet köpte vi Bergis och i diverse handeln köpte vi Zoega kaffe.
Här inne köpte man Zoega kaffe. Det maldes i kvarnar som fanns innanför det högra fönstret. Doften var underbar.
I dag är det ett museum. Handelsdisken finns kvar och en kaffekvarn fanns.
T o m en kaffepåse satt kvar vid kvarnen.

Glass i hamen innan det började regna.
Vi åkte mot Brantevik
och jag fick åter se mormors hus.

Jag drömmer om det så ofta. I dag ser det inte ut som det gjorde när jag var liten.
Förra året gjordes tydligen omfattande renoveringar.
Jag har mina minnen som jag vårdar ömt.

Takfönstren fanns inte. Den franska balkongen på gaveln är ny. Där uppe var mormor och morfars sovrum med utsikt över havet och Bornholm vid klart väder.
Den vita muren som omgärdar huset är ny.


Av mormors praktfulla trädgård finns inget kvar.
Gräset är inte klippt ända upp till tomtgränsen. Tomten är ungefär lika stor till bortanför trädet.


Takkupan är ny. Det var en vanlig dörr där dubbeldörrarna nu sitter.
Gaveln hitåt, där låg det en utbyggnad. Den dörren fanns inte som är på gaveln nu.

Vi åkte in till Brantevik. Eide hoppade upp på muren som jag brukade gå på när jag och mormor gick in till Brantevik för att handla.

Affären som fanns då är i dag en krog.


Jag ville också visa mina barn den underbara stranden vid Kyhl.
Fantastisk vit mjuk sand.



Lång strand och väldigt långgrunt.



Mamma hittade en plats i sanddynerna.


En fot med bara fyra tår???
Det är min fot och jag har fem tår.
Den lilla når inte ner bara.


Det finns vackra saker på en strand!

Eide sprang rakt ut i havet.


"Lätta spår i stranden"


Saga njöt i solen och i havet!


Så vackert!!



Vallmo och blåklint växer vid vägkanten.


Ett besök på Glimmingehus var ett måste.
Jag älskade att vara där som barn.
Mystiskt, spännande......


Mina barn förstår inte riktigt min kärlek till Österlen.


Så jag tänkte att jag lämnar nog kvar dom där.


En stupstock kanske man skulle ha hemma?
Sätta fast ungarna där när dom har svårt att lyssna.



Sädesfält med vallgraven i förgrunden.
Vi åkte tillbaka till Helsingborg och gick ut och åt en god middag.
I morgon turar vi över till Helsingör.


Inga kommentarer: