måndag 20 juli 2009

Första etappen på resan

Resan söderut gick bra. Hyffsat bra väder. En del regnskurar men inte förrän vi nästan var framme i Gränna så öppnade himmelen sig. Usch, då är det inte roligt att köra bil tycker jag.

Vi bodde på Gyllene Uttern. Jag och Saga bodde där 1999, då vi var på semester med mamma och min bror Stefan. Då bodde vi i ett tornrum. Den här gången bodde vi i en sidobyggnad som kallades Andrée, efter han ni vet med luftfärden till Nordpolen.








Rummet var helt ok men dom hade missat extra sängen i vårt rum. Vi gick i regnet upp till huvudbyggnaden där vi sen åt middag.

Jag åt isterband med stuvad potatis. Fantastiskt gott! Ett glas rött till det var inte heller fel, men det var länge sedan jag drack röd vin.




Eide hittade en ny kompis i matsalen. Saga skrattade så hon grät.


Natten var okej. Jag vaknade vid 8-tiden och började packa ihop. Mamma skrämde livet ur mig för jag knackade på hennes dörr och hon öppnade inte. Hittade henne rökandes utanför huset.


Morgonen bjöd på sol och vi gjorde oss klara och jag packade bilen. Sen åt vi frukost och Eide äter som en häst just nu. Han äter och äter och äter. Växer väl mycket just nu. Eftersom det var klart väder så såg vi Visingsö ordentligt.







Här i tornet sov vi 1999.


Lite pampigt hotell tycker jag.


Är det inte svensk idyll?!!



Innan vi forsatte vår resa så stannade vi på en polkagrisfabrik. Barnen fick se hur man gör polkagrisar. Självklart köpte vi lite oxå.


Vi vände bilen söderut E4. Det blev snabbt molnigt och det började regna. I dag var det mer störtskurar. Inte roligt! Marcus ringde och berättade om att han blev livrädd när han kom hem igår och Flippers bur var tom. Eides rumsdörr stod öppen och luckan till buren var öppen. Marcus hör en kula rulla på golvet och då kommer Flipper springandes där. Puuuh, tack o lov!


Vi kom till Helsingborg ungefär vid halv två och hittade vårt hotell, Hotell Viking, som ligger väldigt centralt. Mamma hittar ju i Helsingborg som i sin egen bakficka. Vi packade in allt från bilen. Mamma har ett enkelrum och jag och barnen har ett stort rum med dubbelsäng och bäddsoffa. Vi gav oss ut på stan sen. Fick tag på en bikini, har letat länge nu, halva priset.


Vi åt lunch/middag vid hamnen där båtarna till Danmark går. Sen köpte vi nya böcker till Saga, Eide och mamma. En tripp till bolaget blev det oxå.



I morgon blir det en tur till Österlen och mina barndomssommar. Jag försöker visa barnen men dom har inget intresse, tråkigt.

1 kommentar:

Bernt sa...

Kul att se dina bilder, jag gillar Helsingborg med Kärnan och Henrik Larsson, Ven och t.o.m. Ramlösa. Brukar vara i Glumslöv (Örenäs fhsk numera Albins) och i Teckomatorp hos en bra kompis