måndag 15 februari 2010

Ett besök på akuten

I lördags var det bestämt att jag skulle åka med min vännina J till Ikea.
Hon håller på att göra iordning en lokal som hon ska ha sin verksamhet i.
Jag hade då tänkt att passa på att få saker inhandlade till vårt renoverade data- och spelrum.


HELA familjen (det har aldrig hänt) hade ätit frukost när klockan var halv 9.
Marcus skulle iväg och spela innebandy och Eide följde med.


När jag kom till J så fick jag ett sms av min mor att något var akut och att jag skulle läsa mina mail.
Fick låna dator av J och i mailet så stod det att mor hade vaknat med "sin" peg-knapp brevid sig i sängen.


För er som inte vet vad en PEG i detta samanhang är så kan jag förklara det som att man får ett hål gjort rakt in i magsäcken. I hålet sätter man en "knapp" med en slang fastkopplad i. Slangen går in i magsäcken och via knappen så kan man då få näring och mediciner.


Så det blev att åka till mor istället och sen till Danderyds akuten.

Otroligt nog så fick vi komma in på ett rum på en gång. En syster kom och kollade värdena på mor, som för övrigt var bra.
Sen tog det inte många minuter så kom det en läkare.


Börjar man bli gammal när läkarna är yngre än en själv numer???
Hmmmmm......


Mamma är ju cool, när hon hittat sin PEG i sängen så hade hon direkt tryckt in den i hålet i magen. Det tror jag inte att jag hade klarat av.


Läkaren tog nu bort den gamla och hämtade en ny för att sätta dig.
Självklart så har dom då inte på Danderyd den lilla nätta sortens PEG utan en med långa slangar.

Det var intresant att se hur det fungerade när hon satte fast den.
Så här ser den ungefär ut:





Eftersom den är betydligt otympligare än den hon hade så måste hon få byta igen.

Så nu har jag pratat med PEG-mottagningen och hon får en ny på torsdag.

Hon är tuff min mor!
Jag älskar henne så!

Inga kommentarer: