måndag 1 februari 2010

Så var vi ju bjudna på bröllop

Som jag skrivit tidigare här i bloggen så har vi blivit bjudna på yngsta svågerns bröllop.
Inbjudan fick vi i juni och nu var det äntligen dags.
Barnen hyste vi in hos våra vänner och sen for vi norrut mot Skebo Bruk.
Själva vigsel var i Ununge kyrka och festen var på Skebo herrgård.
Eftersom det inte är nästgårds hem så valde vi att bo kvar på herrgården.
Otroligt vackert ligger herrgården.
Marcus och jag fick ett rum i ena flygeln, den till höger på bilden,
på ovanvåningen med fönstret som man ser på bilden.
Fint gammalt rum som det var rätt kallt i när vi kom.
Tofflor fanns och en liten drink värmde upp lite.
Vi gjorde oss i ordning på rummet innan det var dags att fara till kyrkan.
Som jag tidigare berättat så var det långklänning som gällde.
Några dagar före bröllopet, på nyårsafton, fick jag totalnojja.... Hjälp, den klänningen som jag
köpt kunde jag inte ha. Den var inte tillräckligt fin fick jag för mig. Höll på
att bli tokig. På nyårsafton finns inte klänningsaffärer öppna ,som tur är, annars hade jag flaxat iväg och köpt mig en annan klänning.
När jag väl fixat till mig så var inte resultat så farligt ändå, men Marcus var orolig ändå för färgen på klänningen.
Hans mamma lugnade ner honom som tur var och sen visade det sig att två kvinnor till hade röda klänningar.

När Marcus klätt upp sig med sin kostym, väst och slips som matchade min klänning så blev jag så glad.
Jag sa till honom att jag blev alldeles kär i honom igen.

I kyrkan ska man ju inte ha bara axlar så en sjal fick användas.
När vi väl satt i kyrkan så var kappan på hela tiden för varmt var det inte.


Utanför kyrkan så skickade det upp små "luftballonger" med en liten eld i. Vet inte vad dom heter, men det kommer från Asien tror jag. Jag har sett på bilder från Thailand att man
skickade upp såna.
Jag lägger inte upp några foton med bröllopsgäster
eftersom jag har dålig erfarenhet av det.
Ni får hålla tillgodo med bilder på mig och min kära gubbe.
Vi fick en god tre rätters middag.
Skebo har en ekologisk meny och med närproduserad mat.
Vinerna var fantastiskt goda.

Jag hade väldig trevliga bordsherrar, en yngre och en äldre.

Fina tal hölls till brudparet.
När svärmor höll sitt tal så slog det mig och jag blev ledsen,
om jag gifter mig någon gång så finns ingen av mina kvar att hålla tal för mig.
En stor sorg för mig!
Efter middagen gick vi en trappa upp till salongen där sedan bröllopstårtan serverades.
Sen var det party!!!
Ett band som spelade coverlåtar, riktigt bra var dom.
Vi halkade över till rummet runt 2-tiden. Marcus hade gått före och
när jag kom upp till dörren så hörde jag att det lät konstigt därinnanför.
Vad är det som händer, tänkte jag.
Jag öppnar dörren och det jag ser är Marcus som halkar av sängen när han sätter sig
och försvinner bakom en vägg.
"Det var någon som puttade mig" säger han när jag
frågar vad han gör.
Vi skrattar länge och gott åt det!

Några timmar fick jag sova innan det var dags för gemensam frukost med presentöppning.
Att försöka väcka han som blev puttad, slog jag snabbt bort ur mina tankar.
Jag lät honom ligga kvar.

En kanonhärlig frukostbuffé var uppdukad!
Smarriga smoothies!
Massa andra godsaker som det ska vara vid hotellfrukost.
Det är det bästa med att sova på hotell, frukosten!

Äldsta svågern gick och hämtade Marcus som kom som ett vrak.
Jag har faktiskt ett "fint" kort på honom från då, men jag besparar er det.

Brudens svägerska hade fixat brudbuketten, tärn- och näbbuketter och alla blomsterdekorationer.
Duktigt!

Mycket mysigt och trevligt bröllop
så nu hoppas jag på
att jag själv
någon gång
någonstans
får stå som brud.

Inga kommentarer: