torsdag 9 oktober 2008

Polisen

I går morse skjutsade jag Saga till skolan som vanligt. Sena som alltid också. När vi ska svänga in på Solskiftesvägen så står ett gäng med polisbilar där.


Jaha, en kontroll. Bra! Fick åka förbi första polisen. Log lite fint sådär som bara jag kan göra. Tänkte att han kanske kände igen mig.

Nästa polis, där blev det stopp.


Vevade ner rutan! Hej hej! Ingen jag kände igen. Samtidigt säger Saga att hon går därifrån. Är det ok, frågar jag polismannen (pojken). Ja säger han, jag såg att hon var bältad. Ja just det, det var ju sånt som dom skulle kolla. Ut ur bilen för att hämta handväskan i baksätet och visa kortet och så blåsa. Klart att det gick bra. Åkte därifrån och efter någon minut ringer Saga.

"Mamma, jag har glömt min gympapåse i bilen!!" Finns det ingen att låna i skolan frågar jag. "Näej, det finns det inte."

Så det var ju bara att vända bilen och åka tillbaka. Fattas ju bara att jag får stanna igen i kontrollen tänkte jag. Svängde in och dom tittade en extra gång. Jag fick passera utan att stanna denna gång. Tack för det, polisen.

När jag sen åkte därifrån så kom jag att tänka på att det är nog några som fick sitt liv förstört där under den korta morgonstunden. Dom som sätter sig i bilen med sitt barn och har druckit alkohol. Det borde vara spöstraff för sådant. Stackars barn. Fast nu kom jag på att jag är en av dom barnen.

Jag har suttit på polisstationen när min biologiska pappa körde rattfull och polisen stannade honom. Usch, nu vill jag inte tänka på det något mer. Jag blev ju en rätt hyfsad prick iaf.

Inga kommentarer: