söndag 24 augusti 2008

En helg på sjön

I fredags kom då äntligen dagen när vi skulle få följa med familjen L ut med båten. Jag var helt slut när jag kom hem från jobbet. Trots att jag gått 1,5 timma tidigare så var huvudet nu sprängfyllt med allt nytt. Jag gick som en zombie här hemma. Lyckades packa ihop mina saker iaf.

I väg mot Berga Örlogsskola där båten ligger. Jag sov på vägen och därför kördes bilen åt fel håll. I Vårby vändes bilen åt rätt håll. Kisspaus fick det då bli på vägen och hungriga som rackarns var vi.

Så kom vi då fram till Berga och den omtalade båten. Jättefin segelbåt.
Det tog ett tag innan vi kom iväg och vi puttrade för motor. Mathias föreslog att vi skulle gå till Utö. Så fick det bli. Det var första gången Saga och Eide var på en segelbåt. Det var en spännande upplevelse.













Solen gick ner och allt var så vackert!




Saga satt mycket uppe i sittbrunnen eftersom hon har otrevliga minnen från vår båtresa när vi var i San Augustin. Havet låg stilla och det enda svall som blev var från någon enstaka båt vi såg.

Väl framme vid Utö så hade mörkret börjat lägga sig. Jenny hade brassat käk under resans gång som vi skulle äta när vi kom fram. När vi lagt till vid bryggan så ser vi att det står en älg och dricker vid vattenbrynet. Det verkar vara en kalv och den är helt orädd. I båten brevid står en hund som har skällt till och glor på älgen. Älgen bryr sig inte, den står lugnt kvar och dricker. Sen försvinner den bort i vassen.

Så blir det då middag. Tortillabröd, tacoköttfärs o tillbehör. Mumsigt, mumsigt! Kröp till kojs mätta och belåtna.




Vaknade lite över 8 och då gick jag i land och utforskade lite. Gick förbi så underbara gamla hus. Tillbaka och då var det frukost. Sen tog jag en tupplur medans Marcus och Mathias kollade varför inte batteriet laddade som det skulle.

Vi gick alla iväg för att betala ytterliggare en hamnavgift och för att köpa glass. Jag åt en smak som var jättegod, marsipan med choklad. Märket var Carte dÓr. Hoppas jag hittar den igen. Sen bar det iväg upp för backen för att kolla in gruvorna. Mathias lurade iväg oss att gå Utö-stigen.

Vi gick o gick o gick o gick o gick. Och så gick vi lite till o lite till o lite till. Myggorna älskade oss. Bajsäventyr i skogen blev det oxå. Vad gör man inte när en 6-åring behöver bajsa? Så Eide fick lära sig att sitta och bajsa på en stock. Titta vilka underbara blommor som jag hittade iaf.

Så kom vi äntligen tillbaka till båten. Mitt knä uppskattade inte riktigt den långa promenaden.

Till middag fick vi grillad fläskfilé och kokt potatis. Till efterrätt blev det en bit muffins var från Utö bageri. Spelade åsnan och vem blev åsnan? Jo jag så klart. Jenny utklassade oss andra.

Söndag morgon vaknade vi av att Eide fått syn på chokladkakan som låg framme och att han ABSOLUT MÅSTE få en bit. Nej, nej, nej, nej, nej. Vad är det som inte går in i pojkens huvud? Fick honom att klä på sig och att vi skulle gå iland. Kors i taket så följde Marcus med. Vi gick till lekplatsen en stund och när vi drog oss därifrån så gick vi in på bageriet och köpte färska frallor och bullar.

Efter frukosten fick barnen för sig att dom skulle bada. Eftersom inte några armringar var med till Eide fick han bada i flytväst. Han var först i plurret.

Vi lämnade Utö för motor men så fort vi kommit ut på fjärden så hissades segel. Jenny var dagens kapten och Mathias hissade segel och jag försökte vincha. Det blåste bra, så båten lutade fint. Vi var uppe i över 7 knop. Saga tyckte det var läskigt att det lutade men efter ett tag så vande hon sig.


Tack familjen L för en härlig helg!




Inga kommentarer: