torsdag 7 augusti 2008

Ord till min mor

Min mamma är sjuk i ALS. Jag har haft förmånen att stå henne nära nu. Vi åkte till Helsingborg i början av juli för att se/lyssna på Leonard Cohen. Konserten var vid Sofiero, otroligt vackert.

Där skrev jag följande ord till min mamma:


Svalorna flyger högt i kväll. Solen strålar genom bokarna i denna vackra trädgård.

Just nu i detta ögonblick är världen så vacker. Musiken vi hör är underbar.

Jag är här med Dig. Jag står bakom din rullstol och gråter. Mitt hjärta är fyllt med sorg. Jag är ändå lycklig att få vara med dig här och nu.

Här och nu. Det är det som betyder något. Inget igår eller i morgon. Tårarna väter mina kinder. Jag ler mot dig mellan tårarna.

Du frågar mig om jag är ledsen och säger att du inte tänker dö ännu. Det vet jag. Du skulle bara våga.

Jag omfamnar dig. Det är vi två. Mor och dotter. Ser i varandras ögon. Ögon, ögon som är så lika.

Vi två och den vackra musiken.



Annika Thunholm 3/7 - 08

Inga kommentarer: